Uw bedrijf, uw levenswerk
Een goed bedrijf gaat van start met een duidelijke missie, waarop vol overtuiging wordt voortgebouwd, in voor- en tegenspoed, in goede jaren en mindere tijden. Na jaren hard werken lijkt het bescheiden begin soms ver verwijderd van het heden, maar het is en blijft de kiem van de tegenwoordige onderneming. Op een zeker moment ontstaat de wens om de balans op te maken, om een beeld te krijgen van de wording en de essentie van de onderneming. Bij een jubileum bijvoorbeeld of een opvolging of overname.
Dikwijls kiezen bedrijven bij zo'n gelegenheid voor een bedrijfsgeschiedenis.
Corporate history, corporate story
Een bedrijfsgeschiedenis brengt de totstandkoming in beeld; hoe het is begonnen, welke keuzes zijn gemaakt en waartoe die keuzes hebben geleid. Het viert de vitaliteit en continuïteit, staat stil bij het gezamelijke verleden en de gedeelde toekomst en het verbindt de betrokken personen binnen en buiten de organisatie. Een goede geschiedenis vertelt het ware verhaal van een onderneming. Een oprecht verhaal, dat getuigt van zelfkennis en kracht en blijk geeft van oordeelkundigheid, van passie voor het product, aandacht voor anderen en onvermijdelijke en o zo menselijke twijfel, zorgt voor vertrouwen, herkenning en respect.
Een bedrijf dat zijn eigen verleden serieus neemt, neemt zichzelf serieus en daarmee zijn omgeving.
Een bedrijfsgeschiedenis versterkt de identiteit en zet het bedrijf neer als merk. Wat zijn je overtuigingen, drijfveren en doelen?
Kortom, waar sta je voor en waar ga je voor?